Differentiëren-Kettingregel
Wiskunde voor niveau havo 4, havo
PowerPoint met diagnostische vragen over differentiëren kettingregel.
kettingregel, iol
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)

DI-3
Misvatting: Kettingregel niet correct gebruiken.
A Kettingregel vergeten te gebruiken. Gedifferentieerd alsof 3𝑥^2 wordt gedifferentieerd.
B De 2 gebruikt. In G&R wordt de formule alleen als 𝑓(𝑥)=𝑎(𝑏𝑥+𝑐)^𝑑 gegeven, waardoor de misvatting kan ontstaan dat het eerste getal na het haakje moet worden gebruikt.
C Correct
D Geeft weer wanneer leerlingen geen idee hebben hoe een soortgelijk probleem aan te pakken

DI-4
Misvatting: Kettingregel niet correct gebruiken bij gebroken functies.
A Leerling denkt −2−1=−1 bij het berekenen van de nieuwe exponent.
B Correct
C Kettingregel vergeten te gebruiken. Gedifferntieerd als 7𝑥^(−2).
D Alleen herschreven, niet gedifferentieerd.

DI-5
Misvatting: Verkeerd herleiden van een gebroken functie.
A Allereerst de formule gelezen als 6/3𝑥+6/1, hierna foutief herleid tot 6𝑥/3+6.
B De formule gelezen als 6/3𝑥+6/1.
C Correct
D Bij het herschrijven de regel voor herschrijven van 𝑐/〖(𝑎𝑥+𝑏)〗^𝑛 verward met de regel voor het herschrijven van c√(𝑎𝑥+𝑏)

DI-6
Misvatting: Kettingregel niet correct gebruiken.
A Kettingregel vergeten te gebruiken. Gedifferentieerd alsof 3𝑥^2 wordt gedifferentieerd.
B Correct
C De 2 niet gebruikt. In G&R wordt de formule alleen als 𝑓(𝑥)=𝑎(𝑏𝑥+𝑐)^𝑑 gegeven, waardoor de misvatting kan ontstaan dat het eerste getal na het haakje moet worden gebruikt.
D Geeft weer wanneer leerlingen geen idee hebben hoe een soortgelijk probleem aan te pakken
