Verder lezen en leren
Uit de volgende boeken hebben wij kennis en inspiratie gehaald voor het ontwerpen en effectief inzetten van diagnostische meerkeuzevragen.
Leestip 1: How I wish I’d taught maths en Volgens Barton
Barton, C. (2018). How I wish I’d taught maths: Lessons Learned from Research, Conversations with Experts, and 12 Years of Mistakes.
Barton, C. (2019). Volgens Barton: lesgeven in wiskunde aan de hand van wetenschap, experts, en 12 jaar aan mislukkingen.
Hoofstuk 11 uit het boek van de Engelse wiskundedocent Graig Barton, deze is in het Engels en Nederlands verkrijgbaar. Hij gebruikt wetenschappelijke kennis om zijn lesgeven te verbeteren en heeft de belangrijkste inzichten begrijpelijk (en grappig!) opgeschreven.
De vertaler en uitgever heeft op ons verzoek hoofdstuk 11 gratis ter beschikking gesteld als pdf.
Je kunt het hier gratis downloaden. Dankjewel René Kneyber! Wij raden het gehele boek van harte aan.
Leestip 2: Formatief handelen
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V., & Wilde López, B. (2022). Formatief handelen: Van instrument naar ontwerp. Phronese.
Dit boek bevat een heldere uitleg hoe je met een diagnostische vraag formatief kunt handelen, geschreven vanuit de Nederlandse context.
Het boek is hier gratis te downloaden.
Leestip 3: Embedded formative assessment en Cijfers geven werkt niet
Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Solution Tree Press.
Wiliam, D. (2014). Cijfers geven werkt niet.
Boek van een van de hoofdonderzoekers naar formatief handelen. Hij geeft hierin uitleg over hinge questions (een andere benaming voor diagnostische vragen) en hoe deze effectief in te zetten. Het boek is vertaald naar het Nederlands.
Online bronnen
Blog Snel formatief handelen met diagnostische vragen:
Gratis online cursus diagnostische vragen, kan individueel of samen met de vakgroep.
Artikel in het vakblad voor bèta docenten, NVOX