Beweging Gemiddelde snelheid
Natuurkunde voor niveau havo 4, vwo 6, havo, vwo, havo 3, vwo 3, havo 5, vwo 4, vwo 5, vwo, 6, vwo, 3, vwo, 4, vwo, 5
Diagnostische vragen over gemiddelde snelheid. Veel situaties waar de gemiddelde snelheid niet gelijk is aan het gewone gemiddelde van twee snelheden
gemiddelde snelheid, grafieken, beweging, diagnostische vragen
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)

Misvatting: Leerlingen hebben moeite om (x,t) en (v,t) diagrammen uit elkaar te houden.
A De helling neemt toe, dus de snelheid is niet constant..
B Correct
C De plaats blijft gelijk, dus de snelheid is 0 m/s

Misvatting: Leerlingen halen de begrippen plaats, verplaatsing en snelheid vaak door elkaar.
A. Dit is de beginplaats gedeeld door de tijd. Maar om de snelheid te vinden moet je het verschil in plaats delen door het verschil in de tijd.
B Correct
C Je hebt waarschijnlijk de eindsnelheid gedeeld door de eindtijd. Dit is echter niet de helling van de lijn. De formule is 𝑣=∆𝑥∆𝑡 . Je moet dus het verschil in plaats ∆𝑥 nemen, hier ∆𝑥=𝑥1−𝑥2=120−40=80𝑚 en het verschil in tijd ∆𝑡=𝑡1−𝑡2=10−0=10𝑠. Dit geeft 𝑣=8010=8 𝑚𝑠.
D Dit is de afstand die is afgelegd ∆𝑥, maar de snelheid is gevraagd.
E Dit is de plaats, niet de snelheid. Als het een (v,t) diagram was geweest, dan was de eindsnelheid 120 m/s geweest.
Misvatting: Leerlingen halen de begrippen plaats, verplaatsing en snelheid vaak door elkaar.
A. Dit is de beginplaats gedeeld door de tijd. Maar om de snelheid te vinden moet je het verschil in plaats delen door de tijd.
B Correct
C Je hebt waarschijnlijk de eindsnelheid gedeeld door de eindtijd. Dit is echter niet de helling van de lijn. De formule is 𝑣=∆𝑥/∆𝑡 . Je moet dus het verschil in plaats (∆𝑥) nemen, hier ∆𝑥=𝑥_1−𝑥_2=120−40=80𝑚 en het verschil in tijd ∆𝑡=𝑡_1−𝑡_2=10−0=10𝑠. Dit geeft 𝑣=80/10=8 𝑚∕𝑠.
D Dit is de afstand die is afgelegd ∆𝑥, maar de snelheid is gevraagd.
E Dit is de plaats, niet de snelheid. Als het een (v,t) diagram was geweest, dan was de eindsnelheid inderdaad 120 m/s geweest.

Misvatting: Leerlingen hebben moeite om (x,t) en (v,t) diagrammen uit elkaar te houden.
Hoe steiler het (x,t) diagram, hoe groter de snelheid. Grafiek B is het steilst, en beschrijft dus de beweging met de hoogste snelheid
A Deze grafiek is van een voorwerp dat stilstaat. Want de lijn loopt horizontaal. De steilheid van de lijn is 0.
B Correct
C Deze grafiek is minder steil dan grafiek B, dus is de snelheid ook lager
D Deze grafiek is van een voorwerp dat stilstaat. Want de lijn loopt horizontaal. De steilheid van de lijn is 0.

De vragen en toelichtingen vallen onder een CC BY-SA 4.0 licentie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0