Voortplanting
Biologie voor niveau havo, vwo, vmbo
Deze PowerPoint bevat diagnostische vragen bij het thema voortplanting
foetus, menstruatie, eicel, baarmoeder, eileider, ovulatie, morning-afterpil, vagina, sterilisatie, innesteling, zaadcel, tweeling, vruchtbare periode, zwangerschap, iol
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)
Dit is een PowerPoint met diagnostische vragen bij het thema ademhaling.

Misvatting: Leerlingen denken dat het bloed van moeder en foetus mengt.
A Leerlingen denken dat het bloed van de moeder het zuurstof brengt naar het weefsel van de foetus.
B Leerlingen denken dat het bloed van het kind het lichaam van de moeder in gaat.
C Leerlingen denken dat in de placenta het bloed van moeder en kind mengt en zo stoffen uitwisselt.
D GOED

Misvatting: Leerlingen begrijpen niet goed waar de foetus zuurstof vandaan haalt.
A Leerlingen denkt dat de foetus met zijn eigen longen zuurstof kan opnemen
B GOED
C Leerlingen denkt dat de foetus zuurstof kan opnemen uit het vruchtwater
D Leerling denkt dat het elders vandaan komt, bijv. Dat het bloed van de moeder het brengt tot in de foetus

Misvatting: Leerlingen denken dat de eicel eruit komt tijdens de menstruatie.
A Leerlingen denken dat de eicel eruit komt tijdens de menstruatie.
B GOED
C Leerlingen weten dat het baarmoederslijmvlies wordt verwijderd, maar denken dat de eicel óók wordt verwijderd.

Misvatting: Leerlingen denken dat de onbevruchte eicel tijdens de menstruatie wordt uitgescheiden.
A Leerlingen denken dat de onbevruchte eicel tijdens de menstruatie wordt uitgescheiden
B GOED
C Leerlingen denken dat de onbevruchte eicel onderweg naar buiten wordt afgebroken in de baarmoeder

Misvatting: Leerlingen denken dat de morning-afterpil innesteling voorkomt en daardoor altijd werkt. Maar het stelt de ovulatie uit en als die al is geweest kun je zwanger worden ondanks dat je de morning-afterpil hebt geslikt. Voor meer info zie: https://www.thuisarts.nl/zwangerschap-voorkomen/ik-heb-onveilige-seks-gehad-hoe-zorg-ik-dat-ik-niet-zwanger-word
A GOED
B Leerlingen denken dat de morning-afterpil het baarmoederslijmvlies aanpast, zodat innesteling wordt voorkomen.
C Leerlingen denken dat de hormonen in de morning-afterpil een abortus veroorzaken. Wellicht een verwarring met de abortus pil.

Misvatting: Leerlingen denken dat de bevruchting plaatsvindt in een verkeerd deel van het voortplantingsstelsel van de vrouw.
A Leerlingen weten dat hier het zaad wordt afgezet, dus zij denken dat hier ook de bevruchting plaatsvindt.
B Leerlingen weten dat hier het embryo gaat ontwikkelen, dus zij denken dat hier ook de bevruchting plaatsvindt.
C GOED
D Leerlingen verwarren eileider en eierstok met elkaar.

Misvatting: Leerlingen denken dat een sterilisatie invloed op de zaadproductie en het orgasme.
A Leerlingen denken dat er zonder zaadcellen ook geen orgasme mogelijk is.
B Leerlingen denken dat de zaadleiders zaadcellen maken.
C GOED
D Leerlingen denken dat sterilisatie invloed heeft op de hormoonhuishouding.

Misvatting: Leerlingen denken dat een sterilisatie andere functies van het voortplantingsstelsel beperkt
A Leerlingen denken dat de functie van de clitoris beperkt wordt, zoals bij besnijdenis
B Leerlingen denken dat de functie van de eierstok beperkt is
C Leerlingen denken dat de functie van de baarmoeder / hormonen uit de eierstok beperkt is
D GOED

Misvatting: Leerlingen denken dat een eeneiige tweeling is ontstaan uit een eicel die is bevrucht door twee zaadcellen.
A GOED
B Leerlingen denken dat een tweeling ontstaat door twee zaadcellen.
C Leerlingen denk dat een tweeling kan ontstaan uit twee eicellen en één zaadcel.
D Leerlingen halen eeneiige en tweeeiige tweeling door elkaar.

Misvatting: Leerlingen denken dat een tweeling is ontstaan uit een eicel die is bevrucht door twee zaadcellen.
A Leerlingen halen eeneiige en tweeeiige tweelingen door elkaar.
B Leerlingen denken dat een tweeling is ontstaan uit een eicel die is bevrucht door twee zaadcellen.
C Leerlingen denken dat de twee eicellen door één zaadcel worden bevrucht.
D GOED

Misvatting: Leerlingen denken dat vrouwen alleen vruchtbaar zijn tijdens de ovulatie en weten nu hoelang de zaadcel en eicel leven.
C GOED
Doordat de zaadcel meerdere dagen (ongeveer 3) kan blijven leven in de eierstok, kan seks ook 3 dagen voor de ovulatie tot een bevruchting leiden. De eicel left ongeveer 24 uur dus maximal een dag na de ovulatie kan er nog bevruchting optreden.

Misvatting: Leerlingen denken dat de ovulatie altijd op de 14e dag plaatsvindt en zijn zich niet bewust van de manieren waarop dit kan afwijken
D GOED

De vragen en toelichtingen vallen onder een CC BY-SA 4.0 licentie: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0