Zouten
Scheikunde voor niveau vo, havo, vwo, vmbo
Deze powerpoint bevat diagnostische vragen over zouten
zouten, diagnostische vraag, naamgeving, notatie, iol
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)
Deze powerpoint bevat diagnostische vragen over zouten.

Misvatting: wat betekent het Romeinse cijfer II nu eigenlijk?
A goede antwoord
B fout: de II slaat op dat er 2 ijzerionen zijn
C fout: de II slaat op het aantal positieve ladingen en het aantal negatieve ladingen
D fout: de formule ziet er enigszins bekend uit, het is ijzer(III)sulfide
Auteurs: Doesjka Nijdeken en Suzy Maljaars

Misvatting: veelgemaakte fout is het โvergetenโ of verkeerd noteren van de lading van het ijzerion.
A is niet goed, de lading van ijzer moet er bij
B juiste antwoord ๐
C hier heeft ijzer een lading van 3+, maar dan is de verhoudingsformule niet goed (de 3 in carbonaat leidt wel vaak tot dit antwoord)
D IV omdat er in totaal 4 ionen in zitten
Auteurs: Doesjka Nijdeken en Suzy Maljaars

Misvatting: onjuiste notatie van het fluoride(ion)
A juiste antwoord ๐
B misvatting dat fluor altijd F2 is
C verkeerde notatie voor fluor
D verkeerde notatie voor fluor (en dat fluor altijd met 2 atomen is)
Auteurs: Doesjka Nijdeken en Suzy Maljaars

Misvatting: wat is de juiste notatie van het sulfaat(ion)
A sulfide
B iets niet bestaand
C calciumsulfiet
D juiste antwoord ๐
Auteurs: Doesjka Nijdeken en Suzy Maljaars

Misvatting: wat moeten we met (IV)?
A Letterlijke vertaling
B haakjes vergeten
C Letterlijk vertaald, maar wel subscript
D juiste antwoord ๐
Auteurs: Doesjka Nijdeken en Suzy Maljaars

De vragen en toelichtingen vallen onder een CC BY-SA 4.0 licentie https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0