Redox
Scheikunde voor niveau havo 4, vwo 6, havo, vwo, havo 5, vwo 4, vwo 5, vwo, 6, vwo, 4, vwo, 5
PowerPoint met diagnostische vragen bij het onderwerp redox om snel formatief te handelen
redox, havo, vwo, bovenbouw, diagnostische vragen, reductor, oxidator, iol
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)

Misvatting: verkeerd gebruik Binas/Science Data
A leerlingen zien geen verschil tussen Br en Br-
B Leerlingen lezen table verkeerd af
C GOED Cu en Cu2+ beide mogelijk
D GOED staat in beide kolommen

Misvatting: herkennen ladingsverandering/elektronenoverdracht in een redoxreactie
A leerlingen zien ladingsverandering bij het ijzerion niet
B leerlingen denken dat het een halfreactie / denkt dat er elektronen in de redoxvergelijking horen te staan
C leerlingen denken dat chloor en chloride hetzelfde zijn
D GOED Fe2+ verandert in Fe3+ dus elektronenoverdracht

Misvatting: herkennen van reductor in een reactievergelijking
A leerlingen zijn niet precies genoeg omdat chloride geen reductor is
B GOED, Fe2+ staat elektronen af en wordt Fe3+
C leerlingen verwarren oxidator en reductor
D leerlingen weten dat Cl- is wel een reductoris, maar reageert hier niet

Misvatting: als er HO+ in de reactie staat is het een zuur-base reactie
A leerlingen denken dat er H+ overdracht is, maar er is geen base aanwezig
B GOED, lading overdracht, lading Mg verandert
C geen zuur-base reactie, zie A
D Leerlingen zien ionen en denken dat er een oplosreactie is.
Auteurs: Arend, Ton, Hans

Misvatting: herkennen van ladingoverdracht
A leerlingen zien niet dat er geen H+ aanwezig is.
B GOEDlading overdracht, lading Al verandert in Al3+
C Leerlingen denken dat als er 1 stof ontstaat dit een ontledingsreactie is. Dit is toch eigenlijk een raar Antwoord? Kan je dan niet beter de reactive andersom zetten?
D fout, geen zout voor de pijl, Mg reageert, Mg2+ is wel opgelost

Misvatting: Dat er een een halfreactie geen ladingbalans hoeft te zijn.
A Leerlingen vergeten dat er elektronen in de halfrecatie moeten staan. alleen de atoombalans klopt
B GOED
Auteurs: Guus M, Ton B, Arend B

Misvatting: Dat er een een halfreactie geen ladingbalans hoeft te zijn.
A fout, atoombalans en ladingsbalans kloppen niet
B fout, De H -tjes kloppend maar de lading niet
C fout, De H-tjes niet kloppend maar de bijbehorende lading wel
D GOED

Misvatting: Verkeerde interpretatie van waarnemingen
A GOED
B fout, er is geen zoutzuur aanwezig / wordt geen zoutzuur gevormd
C fout, koper is geen zuur
D fout koper wordt een ion

De vragen en toelichtingen vallen onder een CC BY-SA 4.0 licentie https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0