Redox
Scheikunde voor niveau havo, vwo
Een powerpoint met diagnostische vragen over redox voor havo en vwo bovenbouw
redox, havo, vwo, bovenbouw, diagnostische vragen, reductor, oxidator
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)
‹#›

‹#›

Lever maar aan – wij kijken wel hoe we het op de site mogen plaatsen.
‹#›

Misvatting:
A
B
C
D
Auteurs:
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Hier zien we aan de vierkante vorm dat er meerdere correcte antwoorden mogelijk zijn – ook aan het vraagwoord in de zin.
Daarnaast is er de optie voor een leerling om aan te geven dat hij extra uitleg nodig heeft.
Het is wel moeilijk om een goede vraag te maken, bijv. met bieden kan dit niet omdat biet een zelfstandig naamwoord is. In het geval van gebied is dat ook een zelfstandig naamwoord. Dit voorbeeld is redelijk eenduidig – een sterk werkwoord en het zelfstandig naamwoord is verbod.
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?
‹#›

Misvatting:
A
B
C
D
Auteurs:
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Misvatting:
A
B
C
D
Auteurs:

‹#›

‹#›


Misvatting: verkeerd gebruik Binas/Science Data
A fout, zien geen verschil tussen Cl en Cl-
B fout, verkeerd aflezen tabel
C goed, Cu en Cu2+ beide mogelijk
D goed, staat in beide kolommen
Auteurs: Ton, Arend, Hans
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?
‹#›

Misvatting: herkennen ladingsverandering/elektronenoverdracht in een redoxreactie
A fout, ziet ladingsverandering bij het ijzerion niet
B fout, denkt dat het een halfreactie / denkt dat er elektronen in de redoxvergelijking horen te staan
C fout, leerling denkt dat chloor en chloride hetzelfde zijn
D goed, Fe2+ verandert in Fe3+ dus elektronenoverdracht
Auteurs: Ton, Arend, Hans
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Misvatting: herkennen van reductor in een reactievergelijking
A fout, niet precies genoeg omdat chloride geen reductor is
B goed, Fe2+ staat elektronen af en wordt Fe3+
C fout, leerling verwart oxidator en reductor
D fout, Cl- is wel een reductor, maar reageert hier niet
Auteurs: Ton, Arend, Hans
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Misvatting: als er HO+ in de reactie staat is het een zuur-base reactie
A fout, er is geen overdracht van H+ , er is geen base aanwezig
B goed, lading overdracht, lading Mg verandert
C fout, geen zuur-base reactie, zie A
D fout, geen zout voor de pijl, Mg reageert, Mg2+ is wel opgelost
Auteurs: Arend, Ton, Hans
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Misvatting: herkennen van ladingoverdracht
A fout, er is geen overdracht van H+ , er is geen zuur en base aanwezig
B goed, lading overdracht, lading Al verandert in Al3+
C fout, er zijn twee beginstoffen
D fout, geen zout voor de pijl, Mg reageert, Mg2+ is wel opgelost
Auteurs: Arend, Ton, Hans
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?

Misvatting: Dat er een een halfreactie geen ladingbalans hoeft te zijn.
A fout, alleen de atoombalans klopt, in een halfreactie staan elektronen
B Juiste antwoord
Auteurs: Guus M, Ton B, Arend B
Verplicht invullen:
*Getest door:
*In klas:
*Ervaringen:
*Welk deel van de leerlingen had de vraag goed?
Eventueel invullen:
Mogelijke verbeteringen:
Zeker niet veranderen:
Bijpassende diagnostische vraag:
Hoe voorkom je bij het lesgeven dat hier misconcepten ontstaan?
Hoe heb je na de diagnostische vraag misconcepten weggewerkt?